iStock-1254143493.jpg

Ofte stillede spørgsmål

Her finder du svar på de spørgsmål, som vi oftest bliver stillet af interesserede købere.

Kan du ikke finde svaret på dit spørgsmål er du altid velkommen til at kontakte os. 

Kategorier

Generelle spørgsmål

Er jeg som ejer medbestemmende i hele processen?


Hos HoliOwn udbyder vi boliger, hvor du bedre kan få en sikkerhed omkring den bolig du køber. Der bliver på forhånd opstillet en række kriterier, som din bolig skal leve op til. Det kan fx være kriterer om afstand til strand, indkøb, restauranter, skilift og lufthavn mm. Samtidig vil der være opstillet kriterer omkring adgang til pool, sauna, have, terasse og egen parkeringsplads. Den boligtype du køber forsikrer dig om et antal soveværelser og badeværelser i boligen.

Herefter samler HoliOwn de resterende familier, der alle ønsker at købe en bolig på den valgte lokation, ud fra de opstillede kriterer. I ejerforeningen udvælges der en bestyrelse, der på vegne af foreningen skal godkende den bolig, som HoliOwn finder, førend købet kan gennemføres.




Hvordan vælges bestyrelsen?


Bestyrelsen vælges på den stiftende generalforsamling, og består af 3 personer fra ejergruppen. Det er ejerne selv, der udvælger bestyrelsen.




Har HoliOwn medejerskab i boligen?


Nej, HoliOwn har ingen medejerskab i boligen.




Hvad er bestyrelsens rolle?


Ejerforeningens bestyrelse godkender boligkøbet, og sikrer derved, at den erhvervede bolig lever op til boligtypen og de opstillede kriterer. Herudover følger bestyrelsen løbende op på foreningens budget og godkender større overførsler.




Køber jeg en timeshare?


Nej. Du køber en andel i en feriebolig, hvor du som ejer står på skødet og selv kan disponere over dine ophold i boligen.




Kan jeg altid få de uger jeg ønsker?


Vi har udviklet et unikt bookingsystem, der sikrer en fair fordeling af ugerne blandt ejerne. Ugerne er prissat efter sæson. Booker man de mest eftertragtede kan man således få færre uger i alt. Det betyder, at der kan bookes mellem 4-15 uger årligt pr. ejer afhængig af hvornår man ønsker benytte boligen. I gennemsnit giver det 8 uger årligt til hver ejer. Man kan dog ikke altid være sikker på at få sin førsteprioritet.

Læs mere om vores bookingsystem her.




Kan jeg leje mine uger ud?


Ja, hos HoliOwn tillader vi udleje gennem os. På den måde er du bedre økonomisk sikret, hvis du ikke selv ønsker at bruge alle dine uger. Når du har booket en uge i vores bookingsystem, kan du blot trykke på en knap for at lade os vide, at du ønsker at udleje din uge. Vi sørger derefter for resten.




Hvad kan jeg opnå i lejeindtægt?


Din lejeindtægt vil variere afhængig af boligtype, lokation, sæson og hvilke datoer du ønsker at udleje på. Vi vil altid forsøge at matche markedslejepriser, så vi kan opnå den bedst mulige indtjening til dig. HoliOwn tager herefter 35% af lejeindtægten for administration af din udlejning.




Hvordan lejer jeg mine uger ud?


Du kan nemt leje dine bookede uger ud ved at trykke på en enkelt knap i vores bookingsystem. Du kan læse mere om bookingsystemet her.




Må jeg forære mine uger væk?


Ja, du må frit låne boligen ud til venner, bekendte eller familie. Det kræver blot at du forinden oplyser os om hvem du låner boligen til.




Hvornår er der skiftedag


Skiftedagen er altid en onsdag.




Skal jeg selv stå for rengøring?


Nej. Konceptet indeholder en obligatorisk slutrengøring, der tillader dig mere ferietid, og sikrer, at boligen er klargjort til næste besøg.




Hvad koster en uges ophold?


Efter endt ophold vil du modtage en faktura for forbrug og for den obligatoriske slutrengøring. Prisen for forbrug og rengøring vil afhænge af lokation og boligtype. I gennemsnit skal du påregne ca. 1500kr for et ophold for fire personer.




Skal jeg selv have håndklæder og sengetøj med?


Nej. Når du ankommer til din bolig er der alt hvad du behøver for at holde en dejlig ferie. Sengene vil være redt og håndklæderne lagt frem til jer. Du kan læse mere om boligernes indretning her.




Hvad er honoraret til HoliOwn?


Det er vigtigt for os, at være transperante i vores forretning, hvorfor vi gerne oplyser vores honorar. Vores honorar er opdelt i følgende stadier:

  • Indkøb af ejendom, hjælp til notar mm. : 2%
  • Klargøring af ejendom, håndværksmæssige arbejder, styling, indkøb af møbler og møblering: 4%
  • Salg af ejerdele gennem markedsføring, netværk og andet salgsarbejde: 5%
  • Konceptudvikling, stiftelse af ejerforening, vedtægter, husorden, opsættelse af bookingsystem, medlems login etc.: 3%
  • Anskaffe finansiering til ejerforeningensbolig : 2%
I forhold til den løbende administration modtager HoliOwn et årligt beløb på 80.000kr pr. bolig.





 

Boligerne

Skal jeg betale ejendomsværdiskat i Danmark?


Ja. HoliOwn vejleder dig i forhold til selvangivelse.




Hvordan er jeg juridisk stillet i forhold til mit medejerskab?


Når man deler andele i en feriebolig hæfter man solidarisk. Dog er risikoen herved minimale, da hver ejer indbetaler et fuldt års fællesudgifter som depositum. Sker der en misligholdelse fra en ejer, eksempelvis i form af en manglende indbetaling, kan de øvrige ejere med det i vedtægterne angivne flertal kræve, at ejeren straks udtræder af Ejerforeningen og udbyder sin ejerandel til salg. Derudover kan de øvrige ejere kræve ejerens brugsret udlejet via HoliOwn for at dække de manglende indbetalinger fra ejeren.




Kan der opnås belåning i min ejerandel?


Ja. HoliOwn anskaffer, på vegne af Ejerforeningen, finansiering til Ejerforeningens køb af deres bolig. Man kan som ejer forvente at opnå 60% finansiering til købet af sin bolig.




Hvornår skal pengene indbetales?


Beløbet for din andel i ferieboligen skal først indbetales efter den stiftende generalforsamling.




Hvem skal beløbet indbetales til?


Beløbet indbetales direkte til Ejerforeningens egen konto.




Hvad er honoraret til HoliOwn?


Det er vigtigt for os, at være transperante i vores forretning, hvorfor vi gerne oplyser vores honorar. Vores honorar er opdelt i følgende stadier: Indkøb af ejendom, hjælp til notar mm. : 2% Klargøring af ejendom, håndværksmæssige arbejder, styling, indkøb af møbler og møblering: 4% Salg af ejerdele gennem markedsføring, netværk og andet salgsarbejde: 5% Konceptudvikling, stiftelse af ejerforening, vedtægter, husorden, opsættelse af bookingsystem, medlems login etc.: 3% Anskaffe finansiering til ejerforeningensbolig: 2% I forhold til den løbende administration modtager HoliOwn et årligt beløb på 80.000kr pr. bolig.




Hvem har råderet over de midler, som ejerne indbetaler?


Alle indbetalte beløb indbetales på foreningens egen konto, hvor de bliver. Det er den kun den udnævnte bestyrelse, som består af ejerforeningens egne medlemmer, der har bemyndigelse til at godkende overførelser af større beløb.




Hvordan betales skat i de forskellige lande?


Skattebetalinger varierer fra land til land og foregår lokalt. De er indeholdt i de løbende fællesudgifter. Som ejer skal man selv indeberette beløb til det danske skattevæsen. HoliOwn vejleder jer i dette.




Hvordan finansieres købet af boligen?


Hver ejer indbetaler kontant for udbetalingen af deres andel. Resten opnås via finansiering - oftests gennem en udenlandsk bank.




Kan jeg benytte pensionsmidler til at betale min andel?


Ja, det er muligt at benytte pensionsmidler til betalingen. Med de nye regler i 2006 blev det også muligt at investere pensionsmidler ikommanditselskaber (K/S’er) og kommanditaktieselskaber (P/S’er).





 

Økonomi

Skal jeg betale ejendomsværdiskat i Danmark?


Ja. HoliOwn vejleder dig i forhold til selvangivelse.




Hvordan er jeg juridisk stillet i forhold til mit medejerskab?


Når man deler andele i en feriebolig hæfter man solidarisk. Dog er risikoen herved minimale, da hver ejer indbetaler et fuldt års fællesudgifter som depositum. Sker der en misligholdelse fra en ejer, eksempelvis i form af en manglende indbetaling, kan de øvrige ejere med det i vedtægterne angivne flertal kræve, at ejeren straks udtræder af Ejerforeningen og udbyder sin ejerandel til salg. Derudover kan de øvrige ejere kræve ejerens brugsret udlejet via HoliOwn for at dække de manglende indbetalinger fra ejeren.




Kan der opnås belåning i min ejerandel?


Ja. HoliOwn anskaffer, på vegne af Ejerforeningen, finansiering til Ejerforeningens køb af deres bolig. Man kan som ejer forvente at opnå 60% finansiering til købet af sin bolig.




Hvornår skal pengene indbetales?


Beløbet for din andel i ferieboligen skal først indbetales efter den stiftende generalforsamling.




Hvem skal beløbet indbetales til?


Beløbet indbetales direkte til Ejerforeningens egen konto.




Hvad er honoraret til HoliOwn?


Det er vigtigt for os, at være transperante i vores forretning, hvorfor vi gerne oplyser vores honorar. Vores honorar er opdelt i følgende stadier: Indkøb af ejendom, hjælp til notar mm. : 2% Klargøring af ejendom, håndværksmæssige arbejder, styling, indkøb af møbler og møblering: 4% Salg af ejerdele gennem markedsføring, netværk og andet salgsarbejde: 5% Konceptudvikling, stiftelse af ejerforening, vedtægter, husorden, opsættelse af bookingsystem, medlems login etc.: 3% Anskaffe finansiering til ejerforeningensbolig: 2% I forhold til den løbende administration modtager HoliOwn et årligt beløb på 80.000kr pr. bolig.




Hvem har råderet over de midler, som ejerne indbetaler?


Alle indbetalte beløb indbetales på foreningens egen konto, hvor de bliver. Det er den kun den udnævnte bestyrelse, som består af ejerforeningens egne medlemmer, der har bemyndigelse til at godkende overførelser af større beløb.




Hvordan betales skat i de forskellige lande?


Skattebetalinger varierer fra land til land og foregår lokalt. De er indeholdt i de løbende fællesudgifter. Som ejer skal man selv indeberette beløb til det danske skattevæsen. HoliOwn vejleder jer i dette.




Hvordan finansieres købet af boligen?


Hver ejer indbetaler kontant for udbetalingen af deres andel. Resten opnås via finansiering - oftests gennem en udenlandsk bank.




Kan jeg benytte pensionsmidler til at betale min andel?


Ja, det er muligt at benytte pensionsmidler til betalingen. Med de nye regler i 2006 blev det også muligt at investere pensionsmidler ikommanditselskaber (K/S’er) og kommanditaktieselskaber (P/S’er).





 

Bookingsystemet

Kan jeg booke flere uger i træk?


Ja, det er tilladt at booke flere uger i træk. Det kræver selvfølgelig at boligen er ledig i de ønskede uger, og at man har point nok til at booke dem.




Hvor mange uger kan jeg booke?


Vi har udviklet et unikt bookingsystem, der sikrer en fair fordeling af ugerne blandt ejerne. Ugerne er prissat efter sæson. Booker man de mest eftertragtede får man således færre uger i alt. Det betyder, at der kan bookes mellem 4-15 uger årligt pr. ejer afhængig af hvornår man ønsker benytte boligen. I gennemsnit giver det 8 uger årligt til hver ejer.




Hvordan booker jeg mine ophold?


HoliOwn har udviklet et unikt bookingsystem, der giver dig adgang til at booke ophold i din bolig året rundt. Vores system er meget brugervenligt, og du vil sammen med din købsaftale få en guide, der forklarer nærmere omkring systemet.

Du vil modtage et personligt login til systemet, hvor du kan få overblik over din(e) bolig(er). Når du vil foretage en booking kommer du hen til boligens kalender. Her kan du nemt se hvilke uger der er ledige, samt se prisen i point på den pågældende uge.

Du kan læse mere om bookingsystemet her.




Hvor langt frem i tiden kan jeg booke?


Du kan booke to år frem i tiden eller vælge spontane ferie, ved at booke ledige uger impulsivt.